החל מגיל לידה (ויש האומרים עוד משלב העובר בבטן), מתפתחת העדפה למזונות מתוקים אשר צריכת יתר מהם עלולה לגרום לתופעות בלתי רצויות בהמשך החיים לרבות השמנה, תסמונת מטבולית, מחלות כבד ותחלואת לב וכלי דם.

מהי הכמות המומלצת לצריכה?

בקצה פירמידת המזון אותה מפרסם משרד הבריאות בישראל וארגון הבריאות העולמי, נמצאים המזונות המתוקים- קינוחים, ממתקים, מיצים ממותקים וכד', מתוך ההבנה שהם לא בריאים אך קשה מאוד להימנע מהם לחלוטין.
ארגון הבריאות העולמי אף ממליץ על דחייה של חשיפה לסוכר לגיל שנתיים. כלומר לתינוקות עד גיל שנתיים לא מומלץ לצרוך סוכר כלל.
במידה והתינוק שלכם ניזון מתמ"ל, וודאו שלא קיימת בו תוספת סוכר. 
מעל גיל שנתיים הכמות המקסימלית המומלצת לצריכה היא עד 10% מסך הקלוריות היומיות ואף מומלץ להגיע לפחות מ5% מסך הקלוריות היומיות.
לדוגמא פעוט מעל גיל שנתיים מומלץ שיצרוך עד 4 כפיות סוכר ליום.

אל תשכחו שסוכר מתחבא כמעט בכל מזון מעובד (קטשופ, שניצל תירס ועוד).

כמה רעיונות וטיפים לשמירה על תקציב הסוכר הרצוי לכל המשפחה:

  1. הכירו את התווית-
    • בדקו האם נמצא סוכר ברשימת הרכיבים או בשמות הנוספים שלו כגון– גלוקוז, פרוקטוז, דקסטרוז,  סוכר אינרטי, מלטוז, סירופ מלט, מולסה, סוכר קנה גלמי, תרכיז פירות.
    • בדקו כמה כפיות סוכר מופיע במוצר לפי הטבלה התזונתית וחשבו לפי: 5 גרם סוכר = 1 כפית.

  2.  ערכו רשימה של מזונות בטוחים שהם חלק מהתפריט שהילד שלכם אוהב לצד תקציב הסוכר הקיים בהם וכך תהיו בטוחים שאתם לא חורגים. 
  1.  הקנו הרגלים של העדפת מזונות טריים ומגוונים עם מעט סוכר על פני מזונות מעובדים, אשר בהם הסוכר לעיתים "מתחבא" אף על פי שהם אינם נחשבים מתוקים (כגון רטבים לסלט, קטשופ, שניצל תירס מוכן ועוד).
  2. הימנעו ממתן שתייה מתוקה. הרגילו את הילדים לשתות מים.
  3. העדיפו פירות טריים על פני מיצי פירות.
  4. השתדלו להימנע ממתן מעדנים ממותקים. כמות הסוכר בגביע מעדן אחד יכולה להגיע לכ4-6 כפיות, כמות אשר כבר חורגת מ10% מהקלוריות היומיות. במידה ואתם מחליטים לתת מעדן ממותק תתייחסו אליו כממתק יומי ולא כמזון בריאות. 
  5. הגבילו את כמות הממתקים לאחד ביום (ולא חובה כל יום). ערכו רשימה של ממתקים שאתם מרשים לילד והוא יבחר בכל יום מתוך הרשימה מה הוא רוצה. כך תדעו שלא חרגתם מכמות הסוכר היומית המומלצת.